IGN grało w GTA V

GTA V w rozdzielczości 4K

Pamiętam jak w latach dziewięćdziesiątych byłem cholernie zazdrosny o oryginalne GTA na PC, które miał mój przyjaciel. Jedynym powodem mojej zazdrości był fakt, że w wersji na pecety działały pociągi, a na PlayStation niestety nie. Bardzo chciałem przejechać się pociągiem, a nie mogłem tego zrobić. Port na PlayStation był świetną grą w 1997 roku, ale nie tak dobrą jak wersja na PC. Nic nie mogłem z tym zrobić, a mój głupi kolega wypominał te pociągi przez cały czas. Kiepskiej jakości pociąg 2D teraz został zastąpiony czymś lepszym.

Grand Theft Auto V długo czekało na premierę na komputery stacjonarne. Fani gry czekali 19 miesięcy odkąd została wydana na PS3 i Xbox 360 we wrześniu 2013 roku. To prawie trzy razy dłużej niż oczekiwanie na premierę PC takich gier jak GTA IV i GTA III, które wyniosło mniej więcej pół roku. Nie wspominając już o grze Max Payne 3, która została przeniesiona na pecety w ciągu paru tygodni.

[Obrazek: rsggtavpcscreenshot064jpg-d12d95_640w.jpg]

Sporo czekania.
Zdaję sobie sprawę, że mogło to być bolesne dla niektórych z uwagi na to, że pierwszym domem dla serii GTA był właśnie komputer stacjonarny. Czy było warto tyle czekać?
Po naszej pierwszej sesji na PC nie ma żadnego powodu, dla którego miałbym powiedzieć, że nie.

Rockstar opisuje Grand Theft Auto V na PC jako wersję najbardziej dopracowaną pod względem graficznym i technologicznym. Tyle ile będziecie chcieli wycisnąć z GTA V zależy tylko od stopnia wkręcenia się w rozgrywkę. Po porannej sesji na ekranie 4K mogę powiedzieć, że słowa R* o dopracowaniu graficznym i technologicznym są prawdą. Remaster na PS4 i XONE wygląda ładnie, ale wersja na PC jest lepsza w całej rozciągłości. Można powiedzieć, że pecetowa edycja jest ostateczna. Trudno nie zgodzić się z tym.

Wizualne różnice między GTA V na PC i wersjami na konsole obecnej generacji co prawda nie są tak duże, ale porównując do oryginalnych edycji na PS3 i X360 są już ogromne. Mamy tu zwiększoną ostrość wszystkich ziarnistych detali, które R* już wprowadził do wersji na PS4 i X1. Dodana została również niezaprzeczalna gładkość ze względu na fakt, że GTA V działa w 60 fps. Wersja na PC jest jedyną, która pozwala na grę w 60 klatkach na sekundę.

[Obrazek: rsggtavpcscreenshot050jpg-78229f_640w.jpg]

Po ograniu kilkuset godzin w GTA V na X360 i PS4 skłamałbym mówiąc, że framerate na konsolach jest zły, ale 60 klatek na sekundę to bardzo przyjemne doświadczenie. W zależności od komponentów PC, GTA V wesprze rozdzielczość 4K i więcej, a to da nam niewiarygodną przejrzystość świata zarówno z bliska jak i daleka. Odległość rysowania została podwojona na PS4 i X1, ale PC to zupełnie inna bajka. Skacząc ze spadochronem z Mt. Chilliad po stronie Alamo Sea widziałem niewiarygodnie ostre sylwetki najwyższych budynków w Los Santos. Imponujące ze względu na to, że widziałem prawie całe San Andreas w jednej chwili.

Imponujące jest również oświetlenie, które już na starych konsolach było wybitnym niuansem. Teraz jest jeszcze bardziej efektowne. Co ciekawe, dyrektorzy z Rockstar North, Phil Hooker, Klaas Schilstra oraz Adam Fowler (który zawsze chętnie wspólnie rozmawia o GTA V na PC) tłumaczą, że oświetlenie tak naprawdę nie zmieniło się tak bardzo w przeciągu 18 miesięcy. Bardziej zmieniła się jakość efektów, które składają się na całość.

– To całościowe doświadczenie, które składa się na całość. – tłumaczy zespół – Przy każdej zmianie w grze byliśmy w stanie przesuwać barierkę jakości efektów świetlnych coraz wyżej, podczas gdy samo oświetlenie tak bardzo nie zmieniło się. Wszystkie te efekty (odbicia, okluzja otoczenia i inne) są teraz w lepszej jakości i większej rozdzielczości (o ile sprzęt na to pozwoli), co daje wersji na PC gładszy i lepszy obraz.

[Obrazek: rsggtavpcmenuscreenshot003jpg-78229e_640w.jpg]

Pecetowym graczom, którzy nie posiadają sprzętu pozwalającego na rozdzielczość 4K, Rockstar obiecuje, że gra w 1080p będzie osiągalna na średniej specyfikacji, a GTA V jest zoptymalizowane, że uzyskają dobre ustawienia na wielu komputerach. R* wprowadza również szeroki wachlarz opcji, dzięki którym każdy będzie mógł ustawić czy ulice i chodniki mają kipieć od ruchu.

Zespół R* North tłumaczy, że natrafili na wiele problemów w trakcie tworzenia GTA V na komputery stacjonarne, by pecetowi gracze mogli bez wahania odpalić grę na swoich komputerach, ale sprawili, że mieli czas, żeby je wszystkie rozwiązać.

– Przygotowaliśmy się na wersje na PS4, X1 i PC, żebyśmy mogli jeszcze dokładniej przebudować mapę dla każdej z platform. – mówi zespół – Normalnie używamy skalowania, by wybrać niektóre elementy przez co gra wygląda i chodzi lepiej – ale to było kiedyś, za czasów PS3 i X360. Możliwości high-endowych pecetów naprawdę wbijają w fotel i pozwalają na pokaz w 4K. Musieliśmy zawrócić i zrobić coś, żeby gra płynnie działała na innych komputerach.

[Obrazek: rsggtavpcscreenshot068jpg-78229d_640w.jpg]

Najlepszym sposobem na poradzenie sobie z tym problemem to wykonywanie w kółko testów i tworzenie optymalizacji. Wszystko musi skalowalne – od odległości rysowania, wielkości bufora renderowania, wielkości tekstów, efektów post-FX i złożoności cieni postaci oraz pojazdów. Mamy listę około 25 parametrów, które można edytować wedle własnego uznania, by gra chodziła szybciej i lepiej. Implementacja tego wszystkiego zajęła sporo czasu.

Przy pierwszym uruchomieniu gry można wybrać najlepsze z możliwych ustawień, na które pozwalają komponenty w PC, ale jeżeli coś nie podoba się to zawsze można to zmienić.

Grałem w GTA V na PC na jednym ekranie, lecz gra będzie wspierać układ dwóch i trzech monitorów i technologię 3D. Spodziewam się, że układ wielu monitorów będzie szczególnie przyjemnym doznaniem na strzelanie po jednej stronie pojazdu i jednocześnie być wstanie widzieć co się dzieje przed tobą na drodze.

[Obrazek: rsggtavpcscreenshot054jpg-d12d96_640w.jpg]

– Jednym z celów z GTA na PC była pewność, że gracze PC z każdej półki cenowej będą czerpać coś ciekawego z doświadczenia i w naszych podejmowanych decyzjach to było naszym punktem zaczepienia. – mówi zespół – Jak już mówiliśmy wcześniej, nie siedzimy w branży tworzenia czy sprzedawania sprzętu – chcemy aby każdy doświadczył coś z gier, które tworzymy.

– To wpływa na nasze podejście do minimalnych i zalecanych wymagań gry, tak aby była grywalna dla wielu ludzi jak to tylko możliwe, ale wciąż oferująca opcje dla ludzi ze sprzętem z naprawdę wysokiej półki cenowej. Wiemy że niektórzy gracze czerpią radość z 3D i rozgrywki na 3 monitorach, a dla nas jest to nowy, inny sposób na obcowanie z grą i jej poznanie i jesteśmy z wyników bardzo zadowoleni.

Rockstar od wydania GTA IV na PC nauczył się szeregu kluczowych lekcji, z których najważniejsze jest, aby zespół ds. rozwoju gier współpracował jeszcze bliżej z twórcami R* skupiającymi się na wersji PC.

[Obrazek: rsggtavpcscreenshot047jpg-f55436_640w.jpg]

– Pecetowa wersja Grand Theft Auto V jest wynikiem współpracy pomiędzy drużyną odpowiedzialną za podejście pod kątem procesorów do Grand Theft Auto i naszymi głównymi twórcami ze wszystkich studiów Rockstar – tłumaczy zespół Rockstar North – Przez ostatnie kilka lat zdaliśmy sobie sprawę, że aby rzeczywiście poprawić nasze wersje PC, ekipa odpowiedzialna za wydajność CPU w grach musi przejść do silniejszej współpracy z naszymi developerami skupiającymi się nad wersją na PC.

– Po raz pierwszy praktykowaliśmy to przy Max Payne 3 i byliśmy z wyników bardzo zadowoleni, więc ta sama kluczowa grupka była tym razem bardziej zaangażowana w rozwój nad pracą nad Grand Theft Auto V. Mając na pokładzie w oryginalnym składzie zespół, który w tytułach PC dokonał ogromnych różnic na ostatnich prostych, i zarówno nasza ekipa developerów skupiająca się nad PC i drużyna GTA, nauczyliśmy się od siebie wielu rzeczy.

Oczywiście było wiele pragnień i pożądań od wielu graczy ,aby zobaczyć GTA V na PC już od jakiegoś czasu, ale to, co tutaj wyszło nam na dobre jest to, że dodatkowy czas pozwolił Rockstar dogłębniejszym skoncentrowaniu się na specyficznych cechach wersji PC.

[Obrazek: rsggtavpcscreenshot060jpg-f55437_640w.jpg]

– Byliśmy w stanie poprawnie obsługiwać większość ezoterycznych ustawień, które otrzymacie na PC, takie jak gra na 3 monitorach i 3D. – wyjaśnia zespół – Kolejnym dobrym przykładem wartego wymienienia jest fakt, że 4K miał odpowiednie wsparcie techniczne. Aby wasz monitor buforował do rozmiarów 4K jest łatwym osiągnięciem, ale skuteczne usuwanie skutków ubocznych już nie jest takim łatwym zadaniem. Nagle scena akcji może zostać dogłębniej zbadana, a małe błędy zaczną się stawać bardziej widoczne do identyfikacji. Spędziliśmy mnóstwo czasu dla zapewnienia, że te tycie szczegóły nie były dla nas problemem.

– Również spędziliśmy wiele czasu nad tym, aby sterowanie klawiaturą i myszką zostało dokładnie przemyślane. I oczywiście jest Edytor Rockstar, który tak naprawdę otwiera mechanikę gry i udostępnia graczowi mnóstwo zmiennych, co oczywiście pochłonęło ogromną ilość pracy.

Sterowanie myszką i klawiaturą działa wyjątkowo dobrze w grze w perspektywie pierwszoosobowej i już widzę jak staje się to moim domyślnym formatem. Bawiąc się na klawie i myszce, doświadczenie tutaj czuć jako fuzję między bezkresnym GTA i intymniejszym fpsem chaosu w Far Cry, takie doznania można uzyskać.

Eksperymentowanie z powracającym Edytorem Rockstar, który pozwala nam łatwo przechwytywać i edytować materiał rozgrywki czasu rzeczywistego, dawał również dużo frajdy. W ciągu zaledwie kilku minut zrobiłbym krótki film akcji z samochodem gnającym wzdłuż lotniska LAX, przejeżdżającym pod lądującymi odrzutowcami. Niektóre treści wideo jakie będą od czasu do czasu tworzyć gracze będą bez dwóch zdań arcydziełami, zwłaszcza teraz kiedy Rockstar zaimplementował nową opcję nazwaną Tryb Reżyserski.

[Obrazek: rsggtavpcscreenshot065jpg-7822a4.jpg]

Tryb Reżyserski pozwoli nam na tworzeniu rozbudowanych scen i kontrolowaniu postaci i zwierząt, na bieżąco ustawianiu pogody i czasu dnia, i zainicjować takie akcje jak gesty i wyrażenia dialogu. Gracze będą również mogli przejść do różnych miejsc na mapie i aktywować kody. Rockstar potwierdza, że zwierzęta, specjalni piesi i członkowie załogi do napadów odblokują się do użycia wraz z postępem w trybie fabularnym.

Na szczęście, podczas gdy pecetowi gracze musieli czekać bardzo długo dla samej gry, dla dodatkowej treści sytuacja się nie powtórzy; GTA V w wersji PC będzie synchronizowane z harmonogramem wsparcia technicznego i w przyszłości będzie równolegle otrzymywać aktualizacje z wersjami konsolowymi.

– Tak, będziemy synchronizować naszą zawartość co sprawi, że gracze na PC dostaną nowości wspólnie z graczami na konsolach” – potwierdził zespół. „Wersja PC będzie zawierać wszystko co dotychczas mają konsole, w tym GTA Online Heists.

Będziecie mogli zacząć być obskuranckimi kretynami dla swoich konsolowych kumpli, kiedy Grand Theft Auto wejdzie w buciorach na PC 14 kwietnia 2015 roku.

Tłumaczenie: gta-five.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *